Βullet Points – Βιβλίο για την Mondial Piega

Ο  Αλέξης Στεφανίδης είναι 38 χρονών, έχει σπουδάσει  ΒEng Mechanical Engineering και ΜSc Automotive Engineering στο Πανεπιστήμιο του Sussex, τώρα ζεί και εργάζοται στο εξωτερικό.

Λόγω συλλογής Ιταλικών μοτοσυκλετών εδώ και σχεδόν 20 χρόνια έχω αναπτύξει ένα βαθύ ενδιαφέρον για την ιστορία της μοτοσυκλέτας. Στην αρχή διάβαζα βιβλία, περιοδικά κλπ “χομπύστικα.” Πριν 7 χρόνια άρχιζα να εντοπίζω πολλά κενά και ανακρίβειες σχετικά με κάποιες μοτοσυκλέτες που με ενδιαφέρανε προσωπικά. Αποφάσισα να εμβαθύνω την έρευνα μου με σκοπό να καλύψω αυτά τα κενά από προσωπικό ενδιαφέρον προτίστως και κατά δεύτερον για να εκπονήσω μια διδακτόρική διατριβή πάνω στην Βιομηχανία Μοτοσυκλέτας. Παρόλο που δεν είχα βρει καθηγητή για αναλάβει την επιτήρηση μου, εγώ συνέχισα την έρευνα μου καθαρά από προσωπικό ενδιαφέρον. Επίσης είχα βάλει στόχο να ανακαλύψω τον πραγματικό αριθμό των Piega που έχουν ολοκληρωθεί γιατί αποτελούσε ένα αίνιγμα σε παγκόσμιο επίπεδο και αυτό είχε εντείνει την περιέργεια μου.

piega 2

  1. Η έρευνα αυτή απαιτούσε ταξίδια στην Ιταλία, επισκέψεις σε ιδιωτικές συλλογές, συνεντεύξεις, έρευνα σε αρχεία εργοστασίων, μπροσούρων, δελτίων τύπου, εφημερίδες, manuals, περιοδικά, φωτογραφίες, τεχνικά σχέδια, ανάλυση πρωτοτύπων και αγωνιστικών κλπ.
  2. Η έρευνα αυτή έχει κατά βάση τρία μέρη. Το ένα μέρος αφορούσε την ιστορία της Μοndial υπό την ηγεσία του Roberto Ziletti. Αυτή είχε ολοκληρωθεί στο 100% και έτσι αποφάσισα την έκδοση του σε βιβλίο για να διατηρηθεί η ιστορία αυτής του καταπληκτικού εγχειρήματος από μερίας Roberto Ziletti.
  3. Η  FB Mondial (Fratelli Boselli –  αδελφοί Boselli) ήταν μια εταιρεία μοτοσυκλετών, που ιδρύθηκε το 1929 κι έκλεισε τις πόρτες της οριστικά το 1979. Η Mondial μεσουράνησε μεταξύ 1949-1957 καθώς εντός αυτής της περιόδου κέρδισε 10 συνολικά Grand Prix πρωταθλήματα (5 οδηγών και 5 κατασκευαστών) στην κατηγορία των 125 και 250 κυβικών εκατοστών.Το 1999, ένας εύπορος Ιταλός βιομήχανος, εν ονόματι Roberto Ziletti θα εξαγόραζε τα δικαιώματα του ονόματος από τον απόγονο της οικογένειας Boselli – Κόμη Pierluigi Boselli – και θα έβαζε εμπρός, ένα άκρως φιλόδοξο σχέδιο, να κατασκευάσει ένα κορυφαίο και εξωτικό superbike με σκοπό να ανταγωνιστεί την Ducati, την MV Agusta και τα λοιπά εργοστάσια. Για τα επόμενα 5 χρόνια – μέχρι η εταιρεία να χρεοκοπήσει με δραματικό  τρόπο – ο Ziletti θα υπερπηδήσει μια σειρά εμποδίων, καταφέρνοντας να συνθέσει μια μικρή και πολυτάλαντη ομάδα με σκοπό να παράξει το Piega, ένα απο τα πιο σημαντικά Ιταλικά superbike της εποχής του, που ο Τύπος της εποχής θα εκθειάσει. Το βιβλίο καλύπτει την πλήρη ιστορία αυτού του καταπληκτικού εγχειρήματος, που είναι εμπλουτισμένο με αυθεντικό Μεσογειακό δράμα.
  4. Ως φυσικό σ’ένα τέτοιο εγχείρημα είχα να αντιμετωπίσω μια σειρά δυσκολιών. Θα αναφέρω τις βασικές:

A-  Ήμουν ένας άγνωστος στο χώρο της Ιταλικής βιομηχανίας που πέρα από κάποιες “μικρο-γνωριμίες” δεν υπήρχε τρόπος να αποδείξω ότι τα κίνητρα της έρευνας μου είναι απολύτως σοβαρά. Ειδικά όταν ακόμα δεν σε έχει αναλάβει κάποιος καθηγητής ή πανεπιστήμιο.

B- Ο δραματικός τρόπος με τον οποίο έκλεισε η Mondial περιείχε μηνύσεις, δικαστήρια και κλοπές από το εργοστάσιο. Αυτή η κατάληξη δημιούργησε ένα βαρύ κλίμα διχόνοιας μεταξύ κάποιων από τους ανθρώπους της. Συνεπώς για να τους εμπλέξω στο εγχείρημα της έρευνας μου, ήθελε αργές και προσεκτικές κινήσεις που απαιτούσε υπομονή και επιμονή.

Γ- Η Mondial συναρμολόγησε τα Piega σε δύο φάσεις. Όταν έκλεισε το εργοστάσιο πολλά Piega είχαν αφεθεί σε διάφορα στάδια συναρμολόγησης. Κάποιες μονάδες που παραγγέλθηκαν από κάποιους, κατέληξαν σε τελείως διαφορετικούς ανθρώπους και τοποθεσίες. Μετά την χρεωκοπία, ένας Ιταλός εν ονόματι Piero Caronni αγόρασε όλο το stock από το δικαστήριο της Monza και συναρμολόγησε κάποιον αριθμό μοτοσυκλετών. Συνεπώς κανείς δεν ήξερε το τελικό νούμερο των συναρμολογημένων Piega. Είχα διαβάσει κατά καιρούς ανακρίβειες. Παραδείγματος χάριν, ο οίκος δημοπρασιών Bonhams είχε κάποτε δηλώσει την ύπαρξη μονάχα 35 Piega, ένας αριθμός που είναι τελείως ανακριβής.

Δ- Τα αγωνιστικά Piega ήταν άλλο ένα μεγάλο μυστήριο, με την παραφιλολογία να θολώνει τα νερά της πραγματικής ιστορίας. Πόσα και ποια ήταν; Λόγω αυτής της παραφιλολογίας και των ελλειπών πληροφοριών κάποιες ανακρίβειες είχαν παγιωθεί.

Ε- Δεκαπέντε με είκοσι χρόνια μετά, η μνήμη του ανθρώπου ξεθωριάζει. Ιδιαίτερα σε μια ιστορία που κάποιους τους πόνεσε πολύ, το ανθρώπινο μυαλό φροντίζει το ίδιο να σβήσει τις αναμνήσεις αυτές. Η έρευνα απαιτούσε ακρίβεια σε επίπεδο μήνα/χρόνου (και πολλές φορές ημερών), γι αυτό έπρεπε να αναλύσω όλα τα στοιχεία πολύ προσεκτικά με αμέτρητες διασταυρώσεις, ξανά και ξανά, γιατί υπέπεσα πολλές φορές σε δηλώσεις και γραπτά όπου κάποια πράγματα  “δεν κόλλούσαν”.

Ζ- Logistics: Τότε ζούσα και εργαζόμουνα στην Κεντρική Ασία. Δεν βρισκόμουν κοντά στην Ιταλία. Η μετακίνηση ήταν αρκετά κοστοβόρα κι απαιτούσε λεπτομερή προγραμματισμό, για να μην χαθεί ούτε λεπτό ούτε στοιχείο σε κάθε επίσκεψη. Ταξίδευα ασταμάτητα σε πόλεις και χωριά, κάνοντας συντεύξεις, ψάχνοντας, συλλέγοντας και μεταφράζοντας μανιωδώς αρχεία που έβρισκα σε κούτες, καταγώγια και συρτάρια. Ξόδευα αμέτρητες ώρες στον υπολογιστή και στους δρόμους ψάχνοντας για στοιχεία που θα με οδηγούσαν σε κάποια χαμένα πρωτότυπα και αγωνιστικά Piega που θα εντόπιζα αργότερα σε ιδιωτικές συλλογές.

Η- O σχεδιαστής του Piega, εν ονόματι Sandro Mor ήταν ένα φάντασμα. Κάνεις δεν ήξερε που είναι! Δεν έχει social media, ούτε καν μια πρόσφατη αναφορά γι αυτόν σε κάποιο περιοδικό, εφημερίδα ή ιστοσελίδα. Ήταν λες και τον είχε καταπιεί η γη. Μου πήρε 2.5 χρόνια να τον εντοπίσω.

italy2019_Mondial_0657

8.Φυσικά σε αυτήν την έρευνα δεν ήταν μόνο οι άνθρωποι της Mondial που βοήθησαν σε αυτό το έργο. Μια σειρά από παθιασμένους ανθρώπους έβαλε ο καθένας το λιθαράκι του. Άνθρωποι από την Αγγλία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, την Ολλανδία, την Ιαπωνία ακόμα και από την μακρινή Τασμανία! Στην μακρινή αυτή χώρα εντόπισα γνήσιο φωτογραφικό αρχείο της VOR (την είχε αγοράσει και αυτή ο Roberto Ziletti το 2003-2004) και ζήτησα να μου το στείλουν για να το ψηφιοποιήσω για τις ανάγκες του βιβλίου.

9.Σπουδαίοι δημοσιογράφοι όπως ο Alan Cathcart, o Roland Brown, o Fabio Meloni, o Ivan Sala και o Giuliano Donatti βοήθησαν και αυτοί όπως μπορούσαν και τους είμαι για πάντα ευγνώμων για την εμπιστοσύνη τους. Μεγάλο ευχαριστώ και σε όλους τους συλλέκτες που άνοιξαν τις πόρτες των ιδιωτικών συλλογών για να φωτογραφηθούν και να αναλυθούν σπάνιες αγωνιστικές Piega, όπως και κάποια από τα πρωτότυπα. Και δεν τελειώνει εκεί, μια πλειάδα από άλλους ανθρώπους κι επιχειρήσεις από τον χώρο της μοτοσυκλέτας και μη, ήταν εκεί για να βοηθήσουν όπως μπορούσαν. Από τον Fabio που με βοήθησε να γίνει μια φωτογράφιση σ’ ένα μικρό αεροδρόμιο κόντα στα σύνορα με την Σλοβενία, μέχρι την Nicoletta, την Ιταλίδα συνεργάτιδα μου στο Καζακσταν, που ήταν πάντα εκεί να με βοηθήσει όταν κολλούσα σε κάποια από τις πολλές μεταφράσεις που χρειάστηκα να κάνω.

10. H έρευνα για την Mondial μου πήρε 6 από τα συνολικά 7 χρόνια. Το αποτέλεσμα: Έξι χρόνια μετά, έχουμε για πρώτη φορά παγκοσμίως, καταγεγραμμένη την πλήρης και ακριβής ιστορία της Mondial υπό το καθεστώς του Roberto Ziletti. Ένα βιβλίο 335 σελίδων, με 125 φωτογραφίες που πολλές από αυτές δημοσιεύονται για πρώτη φορά. Επίσης για πρώτη φορά θα ξέρουμε πόσες μοτοσυκλέτες ολοκληρώθηκαν. Μια πολύ σημαντική πληροφόρια για συλλέκτες, εμπόρους, οίκους δημοπρασιών και φανατικούς της μάρκας.

4

Το βιβλίο περιέχει επίσης:

  • Aνάλυση και φωτογραφία όλων των πρωτότυπων
  • Κάλυψη όλων των αγωνιστικών προσπαθειών της Mondial, καθώς και ανάλυση και περιγραφή όλων των γνήσιων αγωνιστικών της
  • Ακριβής λίστα με όλους τους αριθμούς πλαισίων με τους αντίστοιχους αριθμούς κινητήρων
  • Αληθινές μαρτυρίες των ανθρώπων της Mondial
  • Πληροφορίες για τους προμηθευτές της Μοndial (ποιοι προμήθευαν τα διάφορα ανταλλακτικά)
  • Λοιπές πληροφορίες και ανέκδοτα από το εργοστάσιο και το προσωπικό
  • Ανέκδοτα σχέδια από τους σχεδιαστές της Μοndial
  • Ένα κεφάλαιο αφιερωμένο στην VOR (Vertemati Off Road) υπό την ηγεσία του Roberto Ziletti
  • Φωτογραφίες από το Έλληνα φωτογράφο Λεωνίδα Γερμανόπουλο

italy2019_Mondial_0827

11. Το βιβλίο προωθήθηκε σε διάφορους εκδοτικούς οίκους ανά το κόσμο με γνώμονα την ποιότητα εκτύπωσης και την γραφιστική δουλειά. Μια από αυτές εκδήλωσε σοβαρό ενδιαφέρον. Στόχος είναι να διατεθούν μόλις 1000 συλλεκτικά αντίτυπα υψηλής ποιότητας εκτύπωσης αντάξια της Piega (με λιανική τιμή τα 55 ευρώ + μεταφορικά). Αν κάποιον ενδιαφέρει η ιστορία αυτής της καταπληκτικής και σπάνιας μοτοσυκλέτας μπορεί να κατοχυρώσει το δικό του αντίτυπο, στέλνοντας ένα email στο stefanidesalex@hotmail.com. Το μόνο που χρειάζεται για τώρα είναι ονοματεπώνυμο, αριθμό αντίτυπων, ένα email και κινητό τηλέφωνο για τις ανάγκες κατοχύρωσης. Για τρόπους πληρωμής και ημερομηνία παράδοσης οι ενδιαφερόμενοι θα ενημερωθούν αργότερα από μένα προσωπικά και μέσω ενός επίσημου newsletter από τον εκδοτικό οίκο που θα αποσταλεί ηλεκτρόνικά.