Dakar για το πάθος της περιπέτειας και τον έρωτα της νίκης

Άρθρο: Ιωάννης Αλεξανδράκης

Στο πρώτο μισό της δεκαετίας του 80 , ο όρος Tenere , μπήκε μάλλον επιθετικά
στην ζωή μας μια και η επίσημη αγαπημένη των Ελλήνων αναβατών Yamaha XT
550 , ήταν ένα τίποτα σε κάθε τεχνικό επίπεδο απέναντι στην νέα XT600TENERE

Το όνομα Tenere δεν ήρθε καθόλου τυχαία μια και το 1977 κατά την διάρκεια του
rally , Αμπιτζάν _ Νίκαια , ένας εκ των αθλητών χάθηκε στην έρημο Tenere .

Στιγμιότυπο οθόνης 2022-01-02 225745

Ο Thierry Sabine ήταν ένας Γάλλος κυνηγός της περιπέτειας, αθλητής και φίλος της
μοτοσυκλέτας …ήταν ο άνθρωπος που κατά την περιπλάνηση του στην έρημο
Tenere και όντας πολύ κοντά στον θάνατο , εμπνεύστηκε έναν αγώνα σ εκείνη την
περιοχή .
Την δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων του 1978 , 170 εραστές της περιπέτειας ,
οι μισοί με μοτοσυκλέτες όπως και ο ίδιος ο Thierry που οδήγησε ένα ΧΤ500 ,
ρίχτηκαν για πρώτη φορά σε μια περιπέτεια 10.000 χιλιομέτρων . Η εκκίνηση
δώθηκε στο Παρίσι , τα οχήματα θα πήγαιναν με καράβι στην Αφρική και εκεί θα
έτρεχαν σε ένα μεγάλο κομμάτι της μαύρης Ηπείρου με κατάληξη το Dakar της
Σενεγάλης .

Το ράλλi Paris Dakar είχε ξεκινήσει χάρη στην τρέλα και την
οικονομική ευμάρια μερικών νεαρών Γάλλων . Το ΧΤ500 , ήταν μια φθηνή ,
τετράχρονη , διβάλβιδη μοτοσυκλέτα της εποχής . Τα δύο παραπάνω
χαρακτηριστικά την έκαναν ιδανική για όποιον ήθελε να τρέξει σε έναν αγώνα που
το πιθανότερο ήταν να αφήσει την μηχανή εκεί . Έτσι ο Cyril Neveau θα δώσει
στην Yamaha ΧΤ500 τους δύο πρώτους τίτλους του αγώνα , το 1979 και 1980 .
Το Dakar όμως έδειξε τα δόντια του από την πρώτη μέρα , ο Patrick Dobin σε
εκείνον τον πρώτο αγώνα του 78-79 ήταν ο πρώτος από τους 68 αθλητές που
έχουν χάσει την ζωή τους εκεί . Ο Αγώνας δεν έδειξε οίκτο ,ούτε στον ιδρυτή του
όπου μαζί με άλλους δύο πεθαίνει σε πτώση ελικοπτέρου κατά την διοργάνωση
του Dakar του 1986.

Στιγμιότυπο οθόνης 2022-01-02 225829
Σ’ εκείνα τα πρώτα Dakar είδαμε όλα αυτά που έχουμε είκοσι χρόνια τώρα να
δούμε , είδαμε όλους εκείνους τους απίστευτους τύπους που έκαναν το dakar να
μοιάζει μαγικό , να μοιάζει με ένα όνειρο που όλοι θέλαμε και μπορούσαμε να
ζήσουμε . Φημισμένη η ομάδα μοτοσυκλετιστών του Γαλλικού στρατού που έτρεχε
πάντα με Husqvarna 248MP Automatic . Φημισμένη η ομάδα της Piaggio που
κατέβασε το 1980 , ομάδα με τέσσερεις vespa PX200Ε και μοναδικό σκοπό τον
τερματισμό … λίγο δύσκολο σήμερα να πιστέψεις πως νέα ηλεκτρονική τότε
βέσπα , έκανε πρεμιέρα , τρεχοντας στο Dakar . Να θυμηθούμε τους εραστές της
περιπέτειας με τα αερόψυκτα DT175-250 με τα μεταποιημένα R50 … Μια και
είπαμε R … αυτά τα R1100 -1200gs , πόσα Dakar πιστεύετε πως έχουν κερδίσει ?
Η απάντηση είναι , κανένα ! μια και τα σύγχρονα BMW που κέρδισαν τον αγώνα
δεν είναι άλλα από τα ταπεινά μονοκύλινδρα F650rr το 1999 και 00 γι αυτό άλλωστε
υπάρχει και η έκδοση Dakar της εν λόγο μοτοσυκλέτας . Όμως … το 1981 , 83 , 84
, 85 , ο νικητής του αγώνα δεν ήταν άλλος απ τα σκληρά R80 , με συμβατικό
πιρούνι και αντισυμβατικό , σκληροπυρινικό χαρακτήρα . Στον αγώνα αυτό

γεννήθηκε και άλλη μία μοτοσυκλέτα που μας απασχολεί ακόμα … το Africa Twin
που κέρδισε τα 1986 και 87 ενώ είχε προηγηθεί και μια ακόμα νίκη για την Honda
το 82 με μεταποιημένο XR . Κάπου εκεί , ήρθε και το XTZ750 της Yamaha που
ανέδειξε μια από της μεγαλύτερες προσωπικότητες του αγώνα ή αν θέλετε το
ανέδειξε μια μεγάλη προσωπικότητα ο monsieur Dakar , Stephane Peterhansel , ο
άνθρωπος που έχει κερδίσει τον αγώνα 13 φορές … 6 με μοτοσυκλέτα και 7 με
αυτοκίνητο . Κάπου εκεί στο τέλος των 80ς και την αρχή των 90ς , ήρθε και το DR
big με 750 ή 800 κυβικά , ήρθε και η Cagiva Elephant με τον απίστευτο Edi Orioli
που την έφερε στην νίκη το 90 και 94 . Σημαντική μοτοσυκλέτα η elephant που
μας απασχολεί σήμερα μια και δύο εταιρίες , η MVagusta δικαίως ( μια και αυτή
είναι η Cagiva ) αλλά και η Ducati γιατί έτσι ( αν και φορούσε ducati κινητήρα το
elephant) , την μιμούνται , η μία μάλιστα και επίσημα αλλά και οι δύο πετυχημένα .
Το 1992 , το rally ανεβάζει ταχύτητα και διασχίζει όλη την Αφρική σε έναν
αγώνα απίστευτης δυσκολίας και με ανάγκες τεράστιας φυσικής κατάστασης και
θάρους . Η δεκαετία του 90 είναι μια συναρπαστική εποχή με εναλλαγές στης
πρώτες θέσεις του αγώνα σε αντίθεση με τις δύο τελευταίες δεκαετίες που με
εξαίρεση τους δύο τελευταίους αγώνες ο νικητής είναι πάντα η ΚΤΜ . Εδώ κάπου
έρχεται και η πετυχημένη συμμετοχή του Βασίλη Ορφανού το 2003 με
νίκη στην κατηγορία του , εντυπωσιακό ντεμπούτο και ακολούθησαν άλλες 6
συμμετοχές στον αγώνα αν και … το 2008 , ο αγώνας δεν έγινε . Απειλές για
τρομοκρατικές επιθέσεις έφεραν των αγώνα στην ακύρωση και τον μετέφεραν
δυστυχώς σε άλλη ήπειρο που όμως σήμερα έφυγε και από αυτήν με προορισμό
την Αραβία . Σε αυτόν λοιπόν το νέο αγώνα , ένας άλλος  Ελληνας , ένας άλλος
Βασίλης , την ώρα αυτή που γράφω αυτές της γραμμές τρέχει . Στο νούμερο 147
του πρώτου αγώνα της Σαουδικής Αραβίας ο Βασίλειος Μπούδρος και ελπίζουμε
τα καλύτερα .

270774599_10160409752456614_3507530569095247371_n
Σκλήρος αγώνας για σκληρά καρύδια θα έλεγε κανείς αλλά … της 7 απο της 90
μοτοσυκλέτες του 1979 , της οδηγούσαν κυρίες , που τότε ήταν όλες Γαλλίδες . Αν
τώρα πιστεύετε πως δεν θα υπήρχε και μια madame Dakar , κάνετε λάθος …. Η
Jutta Kleinschmidt ξεκίνησε τον αγώνα από την αρχή της δεκαετίας του 80 και
έτρεξε τρεις φορές , ως Γερμανίδα με BMW . Τρεις φορές όμως ήταν λίγες και
συνέχισε με αυτοκίνητο όπου έτρεξε συνολικά άλλες 14 φορές για στεφτεί τελικά
νικήτρια το 2001 σαν συνοδηγός του Andrea Schulz .

Στιγμιότυπο οθόνης 2022-01-02 230009
Είναι πολλές οι ιστορίες , είναι μοτοσυκλέτες και πληρώματα που χάθηκαν στην έρημο , είναι
πιλότοι που σώθηκαν απο Τούαρεγκ και Βεδουίνους , είναι φυσικά επικές
προσωπικότήτες όπως ο Ari Vatanen . Το Paris Dakar ή Dakar όπως το λέμε
σήμερα , είναι μεγάλη υπόθεση , με πολλές ιστορίες μέσα του … είναι ο «έρωτας
της περιπέτειας» , είναι η αγάπη για τον κίνδυνο και φυσικά το πάθος για την νίκη .
Δεν θα σας τα γράψω λοιπόν όλα σήμερα , θα κρατήσω και μερικές ιστορίες του
για την επόμενη ή καλύτερα της επόμενες χρονιές.